Sokrates koulussa — Itsenäisen ja yhteisöllisen ajattelun edistäminen opetuksessa

Tomperi, Tuukka; Juuso, Hannu
Nimeke: Sokrates koulussa — Itsenäisen ja yhteisöllisen ajattelun edistäminen opetuksessa
Tekijät: Tomperi, Tuukka (Toimittaja)
Juuso, Hannu (Toimittaja)
Tuotetunnus: 9789525503319
Tuotemuoto: Pehmeäkantinen kirja
Saatavuus: Toimitusaika 1-3 arkipäivää
Hinta: 19,90 € (18,09 € alv 0 %)

Kustantaja: Eurooppalaisen filosofian seura
Painos: 1. painos, 2008
Kieli: suomi
Sivumäärä: 384
Tuoteryhmät: Ajattelutaidot
niin & näin -kirjat
Tarjouskirjat
Kirjastoluokka: 38.5 Koululaitos
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: itsenäisyys (yksilöt), filosofia, opetus, luokkayhteisö, lapset (ikäryhmät), nuoret, ajattelu, yhteisöllisyys, koulut, luokkatyöskentely, dialogi, keskustelu, elämyksellisyys, opetusmenetelmät, didaktiikka
Sokrates rakasti viisautta. Hän antautui keskusteluun. Sokrates puhui kasvatuksen puolesta hyveiden kannalta: "Kierrän kaikkialla vakuuttamassa teille nuorimmasta vanhimpaan, että sielun saamisesta mahdollisimman hyväksi täytyy välittää ennen aineellista hyvinvointia ja rikkautta ja enemmän kuin siitä. Minä sanon kaikille näin: vauraudesta ei synny hyvettä, mutta hyveestä syntyy vaurautta ja kaikkea mahdollista hyvää."

Jos Sokrates astuisi tänään suomalaiseen kouluun, hän tuskin tulisi luokkaan tentatakseen lukuläksyjä. Hän kuuntelisi, esittäisi kysymyksiä ja osallistuisi vuoropuheluun. Filosofialla on monipolvinen historiansa, mutta Sokrates haluaisi ajattelua tässä ja nyt. Kaiken ajattelemista, myös ajattelun itsensä ajattelemista. Se on lasten ja nuorten filosofoinnin ydin. Lapsuudella ja filosofialla on hyvin läheinen ydin.

Tämä kirja tarjoaa sekä käytännöllisiä että taustoittavia näkökulmia kouluopetukseen ajattelun ja dialogin tilana. Miten luokkahuoneet voivat tulla avoimen, luovan, kriittisen ja ennen kaikkea yhteisen ajattelun paikoiksi? Mitä tämä opettajalta ja opetuksen suunnittelulta edellyttää? Millainen on dialoginen ja kyselevä opetustapa? Artikkelit antavat uusia eväitä kaikille ajatteluvalmiuksien kehittämisestä ja tutkivasta oppimisesta kiinnostuneille opettajille. Kirjoittajat ovat alan johtavia kansainvälisiä ja suomalaisia asiantuntijoita.


Suosittelemme myös: